Statiivi
Vanhat tekijät, uudet kujeet
Statiivin väki viettää joulunalusaikaa kiireiden keskellä, kuten aina ennenkin. Perinteikkäälle mainostoimistolle kulunut vuosi on kuitenkin merkinnyt myös uuden alkua. Viime tammikuussa vaihtuivat niin yrityksen vetäjä kuin omistajakuntakin.
”Tämä on ollut monipuolinen ja opettavainen perusasioiden vuosi. Nyt on hyvä sauma lähteä hakemaan uusia väyliä luovuudelle”, uusi toimitusjohtaja Anna-Leena Päivärinta kuvailee.
Päivärinta kuuluu yhdessä Tapani Uusikylän, Antti Vaartamon ja Anita Ruuskan kanssa Statiivin kokeneeseen työntekijäporukkaan, joka osti yrityksen liiketoiminnan eläkkeelle siirtyviltä Asko ja Hilkka Männistöltä.
Statiivissa on tehty mainontaa jo vuodesta 1980 lähtien. Se on Päivärinnan mukaan hyvä pohja jatkaa eteenpäin:
”Tässä porukassa on yhteenlaskettuna valtavasti kokemusta ja osaamista. Se saa asiat sujumaan ja ideat lentelemään. Markkinoinnin lainalaisuudet ovat edelleen samat, ja kaiken perustana on hyvä suunnittelu.”
Mainosalalla vaaditaan kuitenkin myös jatkuvaa uusien tuulien haistelua ja tiennäyttäjänä olemista. Asiakkaille on pystyttävä tarjoamaan sellaisiakin palveluja, joita tämä ei itse hoksaisi välttämättä edes kysyä.
Päivärinnan mukaan mainostoimisto onkin parhaimmillaan yritykselle luottokumppani, jonka kanssa työtä menestymisen eteen tehdään pitkäjänteisesti.
”Markkinointi on hyvä nähdä ennemmin investointina kuin kulueränä. Markkinoinnista säästäminen voi olla yritykselle vaarallista, kun kilpailu markkinaosuuksista käy kiivaana. Hyvä mainostoimisto ymmärtää yritystä ja sen asiakasta, olipa toimiala mikä hyvänsä. Siinä kokemus on valttia.”
Tärkeänä voimavarana Päivärinta pitää alueen yrittäjien verkostoitumista. Joskus se on jopa kasvun mahdollistaja. Yhdessä on mahdollista tehdä isojakin asioita ja löytää oikeat osaajat silloin kun heitä tarvitaan.
”Tällä alueella on paljon esimerkiksi kuvaus- ja toimitusosaamista ja graafikkoja. Alueellinen osaajaverkosto on meidän kaikkien yhteinen etu.”
Teksti ja kuva: Hanna Perkkiö